Svečani
gala koncert, 2019. – David Naum
U
neobranom grožđu
Svečani
Gala koncert, 2019. Aleksandar Dojković, Nataša Jović Trivić, Dragutin Matić,
Aleksandra Stamenković, Janko Sinadinović, Snežana Savičić Sekulić, Vladimir
Andrić, Jadranka Jovanović, Sanja
Kerkez, … Ivana Dragutinović Maričić, Jasmina Trumbetaš Petrović.
U
državi smo gde svakih sedam dana imamo nešto što je Gala. Gala svadbe, Gala
rođendani, Gala koncerti… Sakupi se pet, šest samozaljubljenika i odluče da prave,
ni sami ne znajući šta, ali tome daju naziv Gala.
Pošto
beogradski operski pevači godišnje imaju bar tri Gala koncerta, ovaj večerašnji
ne bi bio ni po čemu poseban, osim što je “U čast sezone 2018/19”… Valjda su
time mislili na stopedesetogodišnjicu Narodnog pozorišta u Beogradu. Veoma originalno: U čast sezone..... Očekujem uskoro U čast pve nedelje u decembru"... "U čast drugog utorka u mesecu maju"... Neka
publika ne brine, biće još “Gala koncerata” povodom sezona…
Što
je više neobranog grožđa, to će nam Direktorka opere Jasmina Trumbetaš
Petrovič, nuditi češće “specijalitete” kuće. Niti je imala dovoljan broj pevača
za svoju prvobitnu zamisao, niti su se pojavili Dušan Plazinić, Nevena Bridžen
i Željka Zdjelar, a bili su najavljeni… Komplikovano je da se na internet stranici
promeni raspored pevača… Za neke nauka, očigledno.
Elem,
sve je počelo sa Aleksandrom Dojkovićem, ako ne računamo Uvertiru iz “Figarove
ženidbe”… A Dojković u svom maniru, u ariji Kanija iz opere “Pajaci”… Malo
peva, malo otvara usta, pa opet malo peva… Da je bolji, ne bi bio prvi. Već sam
objašnjavao svojim redovnim čitaocima kako se ne početak uvek stavljaju oni
lošiji, pa do kraja koncerta se pojačava kvalitet izvođača.
Sledi
Nataša Jović Trivić… Gore rečeno pravilo već ne važi, Gospođa Jović Trivić je jedan od najboljih beogradskih mecosoprana, ali... Naravno, pošto nije bilo dovoljno izvođača sa najavljenim
arijama, da ispune celovečernji program, pribeglo se soluciji, po dva puta će
pevati oni koji imaju spremljeno još nešto…
Rekoh
grožđe neobrano, a u njega večeras samouvereno zagazila Direktorka sa tufnastom haljinom na
sebi.
A
Nataša Jović Trivić?
Njeno, do sada, najlošije izdanje.
Potom
dolazi Dragutin Matić. Priče, u najavi, da pevaju “prvaci opere”, nikada ne
pije vodu. Matić je zvanično, ili honorarac, ili neko ko peva uz pomoć ugovora
o delu. Bar tako se govori u javnosti. Dobio je najveći aplauz, Ovacije.
To
nije začuđujuće, jer u Operi, koja se naziva Nacionalnom, drugi solisti, ili
pak “honorarci”, imaju na godišnjem
nivou veći broj nastupa u inostranstvu od većine, a to znači od svih minus dva,
ili tri pevača (Tomašev, Kerkez, Bajić,... ).
Znam,
ovo se neće mnogima svideti, ali demantujte me. Uvek sam spreman za javni
dijalog. Pazite, javni!!!
Sledi
Aleksandra Stamenković. Naravno da je za nju najveći uspeh u protekloj godini
da peva na završnom koncertu. I pevala je.
Potom
dolazi Janko Sinadinović. Bivši V. D. direktor Opere, o kome sam toliko pisao.
Njegov glas me podseća na najranije detinjstvo. Prve muzičke zvuke sam čuo iz radio
aparata, pod istorijskim nazivom “Kosmaj”… E tako su zvučali pevači iz
“Kosmaja”, drvenog lampaša… To su bili oni radio aparati iz kojih se čuje zvuk
tek nakon desetak sekundi, nakon okretanja bakelitnog točkića, dok se “lampe” zagreju, dostignu radnu temperaturu.
Janko Sinadinović neće nikada dostići radnu temperaturu, iako svaku ariju već
godinama završava sve crveniji u licu.
Onda
je publika mogla da ugleda Snežanu Savičić Sekulić. Kod nje je za pamćenje bila
haljina. Samo što mislim kako bi mnogo bolje pristajala njenoj koleginici
Ljubici Vraneš… Ove druge nije bilo večeras…
Potom
nam je programom najavljen Toreador. Vladimir Andrić. Mora se konstatovati
veoma hrabar. Posle Miodraga D. Jovanovića i Nebojše Babića (valjda neko od
publike, osim mene, još pamti zbivanja u protekloj godini) da se isprsi sa tom
arijom iz opere Karmen… Od Andrića se ne bi ni španskom teletu odsekle noge, a
kamo li biku… Ali kada nema nikog drugog… Kada nema Dragane Del Monako, kada
nema Ivana Tomaševa, kada nema Ane Rupčić,… Onda se ne bi zabavljali neobranim grožđem, već bi nam neka mlada,
negotinska, tufnasta beračica pevala:
“Haj berem grožđe, biram tamjaniku…” Pisao sam o toj vrsti grožđa i na jesen
ću, daće Bog, pravac Negotin. Mokranjčevi dani. Možda jednog dana ljubitelji muzike i srpski intelektualci od tog gradića naprave srpski Strazbur. I to je jedna od mojih redovnih tema za pisanje.
Da,
Dragana Del Monako?
Znate
li da je ovog juna, ove 2019. godine trideset
godina njenog umetničkog rada. Nikoga nije zabolela glava što je četvrt
veka na sceni slavila van svoje matične kuće, gde nije bilo termina… Termine pokupili-zakupili Karići, Šerifovićke i ostale umetničke cvećke. Trenutno
žene upravljaju i teatrom, dramom i
operom… Znam kod nas se ženama na oprašta ni inteligencija, ni lepota, a
pogotovo uspeh… Ali znam i nešto drugo. Tek žena ženi ne oprašta ni to, a i ono
da je Žena sa velikim slovom Ž.
Zar
nije moglo u trenutku kada se ustanovilo da će ovog juna da se bere grožđe, da
se organizuje Koncert proslave Dragane Del Monako, sa gostima???
Ili
je slatko biti beračica??? U junu, kada grožđu nije vreme.
Posle
Andrića je usledila pauza. A na pauzi nema bifea, nema pića. Posetioci imaju
samo jednu varijantu ako su žedni. Glavu pod slavinu, pa otvori usta! Hvala
Upravnici Narodnog, hvala Direktorki Opere,
… obe su bile na predstavi… Hvala im na ponudi, ali ću radije ostati žedan.
U
drugom delu programa se pojavila J. J. Nacionale. I to sa arijom Leonore, sa
vrcavim tonovima Donicetija. Zadnjih Gala koncerata za J. J. su bile
rezervisane arije Karmen i Preciozile… Bar ovi posetioci koji dolaze samo na
Gala koncerte, mogu da shvate da nam najčuvenija mecosopranistkinja peva i
nešto treće. A truduila se, maksimalno, neočekivano je maksimalno izgarala za jednu narodnu poslanicu. A rezultat, pa rezultat političara vidi tek sledeća generacija.
Pitate
se kako je bilo? Kako su pevali? Saznaćete ako neko od njih postavi snimak na
Youtube. Što znači nikada! Osim, možda Matića, pa on jedini po internetu "kači" video snimke, drugi se samo "slikaju",
Do
kraja je ponovo pevao Sinadinović, pa Sanja Kerkez. Iskreno, začudio sam se pročitavši
u podeli za večerašnji koncert ime Sanje Kerkez. Zadnjih godina je veoma
elegantno izbegavala ovakve nastupe. Trebala je i večeras.
Kao
što rekoh, ovakvi koncerti su mesta gde toalete dama treba više da bljesnu od
bilo čega. Jer publika, u većini slučajeva zna kako ko peva, ali vizuelno
iznanađenje je ono što celom programu daje čar. Sanja Kerkez je večaras
haljinom promašila ono što se zove i ukus i glamur. Iskreno, ne znam kako je
pevala. Prvo sam ugledao haljinu, a potom sam izgubio osećaj svih pet čula.
Dokle će u Srbiji parametre za modu i eleganciju da postavljaju Cece, Jace, Seke???? Postavljaću to pitanje sve dok se operske pevačice ne urazume, ali predhodno treba da prestanu da idu po televizijskim "Šarenicama"... Jer iza svake "Šarenice" se krije neki "Žika"... A zna se koji nadimak ima Žika. Ta reč, u srpskom jeziku, nije sinonim za poreklo, već za nivo kulture i obrazovanja. Bar da su o elegniciji, modi, stilu oblačenja preuzele bar nešto od dama iz Kasidola i Žitorađa, koje su trenutak-dva sedele pre njih u istim foteljama i odgovarale na ista pitanja. Šteta!
Dokle će u Srbiji parametre za modu i eleganciju da postavljaju Cece, Jace, Seke???? Postavljaću to pitanje sve dok se operske pevačice ne urazume, ali predhodno treba da prestanu da idu po televizijskim "Šarenicama"... Jer iza svake "Šarenice" se krije neki "Žika"... A zna se koji nadimak ima Žika. Ta reč, u srpskom jeziku, nije sinonim za poreklo, već za nivo kulture i obrazovanja. Bar da su o elegniciji, modi, stilu oblačenja preuzele bar nešto od dama iz Kasidola i Žitorađa, koje su trenutak-dva sedele pre njih u istim foteljama i odgovarale na ista pitanja. Šteta!
Znate
već kako primećujem ono što drugima promiče. Začudilo me je kada je jedan
uvaženi profesor pevanja, par puta udario dlanom o dlan posle Dojkovićeve
arije iz Pajaca, ali... brzo se ispravio,... da samo napomenem kako su nakon pevanja J. J. Nacionale iste te
šake ostale daleko jedna od druge. Gorak sam, pa to i hoću!! Preskačem druge detalje. Inače kolega večerašnjih aktera na sceni, takoreći nije bilo u gledalištu, ako se ne računaju Tamara Nikezić i Nataša
Rašić, koje su od svih dama u gledalištu bile najprovokativnije obučene.
Da,
sledio je kraj. Rediteljka Ivana Dragutinović Maričić je izvela sve pevače na
scenu, a usledila je igra iz Konjovićeve Koštane… Počinje sa bubnjevima, klarineti, flaute, orekstar svira, hor peva, solisti na rampi se klate sa noge na nogu, neko pokušava da igra, smeju se publici, a u
publici neko tapše, neko se smeje, neko priča…. Odstojaše par minuta i... Sebi svojstven kraj zamislila
rediteljka. Valjda ću jednog dana da shvatim njene umetničke vizije.
A
pre tog kraja umesto najavljene Željke Zdjelar, Čočečku igru je sa horom pevala
jedna članica hora… Izgovorio je njeno ime, pre koncerta, oficijelni spiker.
Bolje da ne napišem ime i prezime, ako nisam siguran u ono što sam zapamtio.
Prijatan glas. Otmeno držanje na sceni.
A
ja sam bio uberđen da će večeras da peva i Evgenija Jeremić. Koštana sa prve i
druge reprize. Zašto sam tako mislio, pa pisaću o tome… Ostavimo nešto i za
jesen… Primatim ono što drugima promakne. A na jesen, najavljuje se nova premijera, “Na uranku” Stanislava
Biničkog. Već je osvanula podela. Na listu papira. Bez audicije, naravno. Zar
još neko veruje onima koji su se u medijima zalagali za audicije, pomaganje
mladim pevačima, kvalitet, pravičnost….
Još
će dugo biti neobranog grožđa. Neki su se specijalizovali za njegovo branje i kada mu vreme nije.
Nazdravlje.
Nazdravlje.
David Naum
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.