Pre
više od tri godine, dobio sam iz inostranstva (!!!!) informaciju: „Pogledaj!
Čovek ima izuzetne fotografije!“ I od tog prvog mog odlaska, na tek napravljeni
sajt Aleksandra Radoša, počeo sam pažljivo da pratim šta sve ulazi u objektiv
njegovog foto aparata.
Večerašnja
izložba ima naziv „Svetlost i Svetost Manastira“. Tema, za koju sam i pre
odlaska na izložbu znao da zaokuplja njegovo interesovanje.
Obično ne umem sa par reči da objasnim svoj doživljaj, ali pred tim slikama se
izdvavaju dve. Ugao i kompozicija. Radoša u tišini manastirskih porti i u samim
hramovima privlače, za druge ljude, nezamisliva mesta sa kojih posmatra detalje
građevina, ili ljude koji tu žive. Na njegovim slikama je uvek tišina. Zvona su
mirna, ljudi ne razgovaraju. Sve je u tom tihovanju u službi Neba i Boga.
Svetlost se bukvalno probija ka onom što umetnik stavlja u fokus svog
pomatranja i ti zraci dopiru sa strane,
nikada s preda, tako da je Radoš uvek u dubini senke, neprimećen od onih
koji tu žive, ili se mole, nekad na zvoniku, na stazi, ili u sledećem momentu na
podu hrama. Njegove slike imaju miris. Miris tamjana koji se uvukao u nepokret.
Jer tu vreme stoji, čak i ljudi, koje pokatkad sočivo objektiva ovekoveči, su
vanvremenski. Samo boja na fotografiji nam kaže da su ovovekovni, jer ničeg
drugog nema do onog što je napravljeno pre više od pola milenijuma.
Poetika
na fotografijama Aleksandra Radoša se
kreće od sagledavanja nestvarnosti celine, do uočavanja detalja iz ugla koji na
prvi pogled posmatrača zbuni, u neshvatanju da „to“ odatle, izgleda „baš tako“,
ostavljajući sve vreme gledaocu da meri
odnos čoveka, okruženja i svetlosti koja uvek "odnekle" pronalazi put.
Več
posle prvih dvadesetak slika svako uspeva u sledećim da prepozna specifičnost
umetnika, bez obzira da li slike manastira pripadaju ovom ciklusu, ili nekom
drugom. Jer Radoš je i dušom i telom, a možemo reći i objektivom, postao deo
arhitekture, a sa tim i deo života srpskih manastira.
Već
pri ulasku o Hol Nardne Banke Srbije posetioce je dočekala duhova muzika. Nešto što je dopunilo prvi utisak sa
fotografijama, što pored onog Lepog
i Izuzetnog uvek dođe do izražaja.
Prvo su članovi hora Vaznesenjeske crkve pevali znalački odabrane pesme.
Prvo su članovi hora Vaznesenjeske crkve pevali znalački odabrane pesme.
Potom je Mileta
Aćimović Ivkov krajnje nadahnuto besedio otvarajući izložbu. Svojim viđenjem čoveka na duhovnom putu i samoobnavljanju. Osim slika Aleksandra Radoša, biće to još
jedna stvar za pamćenje.
I
to je to.
Ubeđen sam kako večerašnji posetioci poput mene čekaju da Aleksandar Radoš, pri povratku sa budućih putovanja, donese nove fotograije.
David Naum
Od istog autora su i tekstovi:
David Naum
Od istog autora su i tekstovi:
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.