Opera Koštana, premijera, Mina Gligorić - David Naum
'Oće čiča da se ženi, didu, lidu, di…
Čiča 'oće, brat mu ne da, didu, lidu, di…
Narodno
pozorište u Beogradu, Beogradska opera, Petar Konjović, Koštana, Mina Gligorić,
Miodrag D. Jovanović, Nataša Jović Trivić, Jug Radivojević, Miraš Vuksanović,
Vladimir Logunov, Ana Zorana Brajović,…
To
je ukratko siže drame Koštana. Naravno, čitalac neka rueč brat, po
sopstvnoj volji, menja rečima: majka, komšija, predsednik opštine (i takav lik
postoji u operi, a o toj gluposti nekom sledećom prilikom)…
A
večeras je bila premijera opere Koštana, Petra Konovića. Zaključujete, preživeo
sam, ali sam odmah odustao da idem na sledeće dve predstave. Previše je to za par dana, čak za par meseci. Možda jednog dana, na jesen,
ako bude na repertoaru.
Već
sam pisao o ukletosti samog komada Koštana. Pisac Bora Stanković se žalio na
Čiča Iliju Stanojevića, prvog reditelja i prvog Mitketa. Odete li u Narodno
Pozorište, naćićete bistu Čiča Ilije… Ako želite, tražite biste Konjovića i Stankovića.
Koštana
je drama sa veoma tankom dramskom radnjom, bez kulminacije, bez obrta, likovi
skoro ravnolinijski… Da ne dužim… U zabludu me dovela činjenica da na plakatu
koji poseduje Muzej Narodnog pozorišta, stoji da je prvo izvođenje opere bilo
1930. Kažu nije tačno. Greška u godini. Zaključujem da su i u vreme
upravnikovanja Branislava Nušića, u administraciji (tada nije bio marketinga) radile
šeprtlje, kao i danas.
Da
se vratim na predstavu… Prva scena, farbanje uskršnjih jaja… lepa režijska
zamisao (Jug Radivojević)… ali te osobe ne bi trebalo posle da budu ciganke.
Vranjanski cigani su u to vreme bili mahom muslimani. Mogu reći da su mi se
mnoga režijska rešenja, već imenovanog, svidela. Da odmah pohvalim i scenografa
Miraša Vuksanovića. Oni koji me redovno
čitaju sigurno ovde trepću u neverici. Za ovo što je večeras prikazano, iskreno
čestitam Gospodinu Vuksanoviću. Krajnji minimalizam, u maksimalnoj
funkcionalnosti cele predstave.
Bio
sam skeptičan prema Mini Gligorić u ulozi Koštane.
Znajte,
dosta sam se Koštana, naravno dramskih, jer operskih nije bilo 60 godina,
nagledao i naslušao.
Čak
sam pisao svojevremeno kada je javnost bila podeljena između dve opijajuće
žene. Usnije Redžepove i Olivere Katarine. Prva je posedovala sve što treba da
ima jedna životna Koštana, druga je osvajala Evropu, pevajući čitavih mesec
dana, iz večeri u veče, romske pesme u pariskoj Olimpiji.
Kao
dete su me odveli da čujem i vidim Rašu Plaovića, da doživim njegovu “žal za
mladost”,… Kasnije sam godinama I godinama priželjkivao da to izgovori meni omiljeni Ljuba
Tadić, a to se desilo pored zanosne Snežane Savić… I da ne dužim, valjda zaključujete da znam
o čemu pišem…
Tek
večeras, lepa devojka, lepog glasa, po imenu Mina Gligorić nam je prikazala
jednu senzualnu Koštanu. Bravo za Minu.
Možda
režiser nije tražio od nje ono cigansko divlje i neukrotivo, nije nam prikazao
pokretom i mimikom transformaciju od zavodnice i raspusne u duši kafanske
pevačice, u devojku koja mora da klekne pred moralom i ukaveženim pravilima
društva kome pripada…
Važno,
Mina je pevala. Mina je veoma dobro pevala.
A
za njom je na sceni ludovao Mitke, Miodrag D. Jovanović. I kao što rekoh,
pamtim mnoge poznate i nepoznate koji su se u tome oprobali (najveće
profesionalce i anonimne amatere), od čuvenog Raše, do danas. Gospodin Jovanović je
večeras od mene dobio jedno, ali u sali najglasnije, BRAVO.
To
je to!
Da:
To je to Gospodine Jovanoviću!!!!!
I
da spomenem Natašu Jović Trivić, u ulozi Kate. Gospođa Trivić je u dramskim operskim situacijama “svoj na svome”. Koliko precizna u pevanju, toliko
sugestivna. Šteta samo što ta rola, od strane kompozitora, nije predviđena da
traje duže.
Ovo
je dovoljno da se kaže u jednoj očajnoj operi. Razumljivo da oni koji su dobri,
u svim situacijama su dobri. A Konjovićeva opera je jedno disharmonično
naklapanje, koje je atak na mozak i kompletan nervni sistem. Zadnji čin je
dopisan petnaestak godina nakon prvog izvođenja. Nadam se da će muzikolozi,
koji i onako ne dolaze u operu, napisati bar pet šest doktorskih disertacija u
vezi razlike opere u onom “prvom” i u
dopisanom delu. Zar podatak kako opera nije izvođena 60 godina ne govori u prilog mojoj otvorenoj tvrdnji da je ovo
grozno muzičko delo? Ponoviću 60 godina. I sada je se neko setio, jer Srbi
nemaju bolju operu. Nemamo ni gimnastičare, ni stonotenisere, pa živimo…
Smatramo sebe sportskom nacijom… Operskom nikada sebe nismo, ni u najšarenijim
bajkama, smatrali. Onda su izvukli Konjovića. Videćemo koliko će da traje.
Apsurd ću potkrepiti činjenicom da pevači pevaju na srpskom, a uporedo ide
titl.
Hvala
im na tome, mnogi se nisu razumeli, mnogi se nisu čuli, mnogi su mumlali u
rečitativima, sa kojima opera obiluje… Ti su među onim drugima, koje ovde ne
spominjem.
Neću
spominjati ni dirigenticu Anu Zoranu Brajović. Iz ovakve partiture ne može
ništa smisleno da ispadne. Ipak bi mogla da promeni svoju garderobu. Ili nam
bar da do znanja da je nosi na hemijsko čišćenje… Iz predstve u predstavu isto… Srećom
zlatno, crno,…
Premijera,
a na otvorenoj sceni se prvih sat vremena nikome ne aplaudira. Konjović ne samo
da je loš kompozitor, već i očajan dramaturg. Dobri kompozitori razmeste “udarne arije”… I posle pevačkog
“buma”, predvide mesto gde će zasigurno da bude aplauz. Konjović je prepisao
ideju priče, a disharmoniju nije ni
mogao da uobliči… Prvi aplauz “čoček igri”…
Dokle
će opera za svoje projekte da angažuje
koreografa Vladimira Logunova.
Ovo
večeras je bilo ispod svakog nivoa.
I
da ne kvarim onaj lep utisak o scenografiji, režiji, Mini Gligorić, Miodragu D.
Jovanoviću, Nataši Jović Trivić, namerno im ponavljam imena, zaslužuju da budu
upamćeni i od onih koji prvi put čitaju impresiju sa neke operske predstave.
Mene
na sledećoj Koštani neće biti. Ne sumnjam u Gospodina Nebojšu Babića, ne
sumnjam ni u Evgeniju Jeremić, kao narednu Koštanu, ona je veoma precizna u pevanju… Ali
bez mene.
Čitaoče moj! Znam mnogi očekuju da pročitaju nešto i od onog što nisu predpostavljali. Biće u jednom od sledećih mojih tekstova. U ovoj operi ima jedna rečenica: Čoček nije čovek.
A i tada, a i danas primitivni ljudi kod nas rečju čovek označavaju muškarca. Znaj, čoček i jeste i nije muškarac. Čočeci su grupe mladića, od 14 - 18 godina koje su putovale i u hanovima pevanjem i igranjem (orijentalnim plesom) zabavljale turke meraklije, opijene svojim bogatstvom, nesrećnim životom u tuđini i hašišom, ali o tome u nekom sledećem mom pisanju.
Čitaoče moj! Znam mnogi očekuju da pročitaju nešto i od onog što nisu predpostavljali. Biće u jednom od sledećih mojih tekstova. U ovoj operi ima jedna rečenica: Čoček nije čovek.
A i tada, a i danas primitivni ljudi kod nas rečju čovek označavaju muškarca. Znaj, čoček i jeste i nije muškarac. Čočeci su grupe mladića, od 14 - 18 godina koje su putovale i u hanovima pevanjem i igranjem (orijentalnim plesom) zabavljale turke meraklije, opijene svojim bogatstvom, nesrećnim životom u tuđini i hašišom, ali o tome u nekom sledećem mom pisanju.
David Naum
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.